Dronowskaz
Dronowskaz
Witamy w DRONOWSKAZIE WSZYSTKICH MIŁOŚNIKÓW I PASJONATÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH.
Wskazówki dronowe? Ciekawe konstrukcje? Nietypowe ujęcia uchwycone kamerą pokładową? Nowe przepisy?
Te i wiele innych tematów znajdziesz właśnie tu! Odwiedzaj to miejsce regularnie po więcej nowości!
Czym w ogóle są te bezzałogowe statki powietrzne?
Lotnictwo bezzałogowe to wciąż nowa technologia, która nieustannie ewoluuje, by cieszyć i pomagać człowiekowi w rozmaitych dziedzinach życia. Drony, bo tak potocznie nazywamy latające bezzałogowce, mają również wyręczać człowieka wszędzie tam, gdzie pojawia się zagrożenie życia... nie tylko ludzi.
Życzymy miłej lektury! Spokojnych wiatrów i wielu naładowanych baterii!
Zapytaj nas
Nie wahaj się! Skorzystaj z formularza poniżej i opisz nam swoje pytanie. Odpowiemy w ciągu 48 godzin!
"Nieznajomość prawa szkodzi"
Znajdziesz tutaj aktualne regulacje, nowe wytyczne prezesa ULC czy zmiany w rozporządzeniach.
-
DroneRadar – must have każdego droniarza
Aplikacja, dzięki której sprawdzisz dostępność przestrzeni powietrznej oraz „oznaczysz” się na niebie. DroneRadar daje możliwość rejestracji lotów, tzw. checkin.
Nie używałaś/eś tej aplikacji wcześniej? Sprawdź koniecznie!
DroneRadar jest popularną i powszechnie używaną aplikacją na urządzenia mobilne z systemem iOS oraz Android. W wersji podstawowej jest darmowa. Dzięki podłączeniu do systemu PansaUTM, aplikacja koordynuje ruch bezzałogowych statków powietrznych w polskiej przestrzeni powietrznej.
Poznaj funkcje oprogramowania DroneRadar:
- Wizualizacja i dostęp do danych aeronautycznych zawartych w AIP, AIP Supplement
- Wizualizacja i dostęp do danych aeronautycznych zawartych w NOTAM
- Integracja danych z AUP (wsparcie FUA - Flexible Use of Airspace) poprzez system WebCAT
- Wizualizacja stref geograficznych (budynków, parków narodowych, itp.)
- Implementacja danych aeronautycznych, danych U-space i lokalnych regulacji za pomocą sygnalizatora DroneRadar, w celu jednoznacznego określenia możliwości lotu, za pomocą trzech lampek:
zielonej – brak ograniczeń,
pomarańczowej - istnieją ograniczenia (opisane w zakładce) oraz
czerwonej - zakaz lotów (informacja jak uzyskać zgodę na lot znajduje się w zakładce info). - Wizualizacja i dostęp do danych U-space (dodatkowe, nieoficjalne na dzień pisania instrukcji, dane należące do grupy U-space): DRAI, DRAP DRAR.
- Obsługa przestrzeni w trybie 4D, co oznacza interpretację danych 3D z warunkiem czasu.
- Obsługa dwukierunkowej niewerbalnej komunikacji pomiędzy służbami ruchu lotniczego (ATS) a operatorem drona (CDDLC – Controller Drone Dala Link Communication).
- Dostęp do danych o elewacji w celu określenia wysokości AMSL.
- Dostęp do danych Kp-index (Global Geomagnetic Storm Index).
- Możliwość oznaczenia miejsca lotów, tzw. rejestracja lotu (ang. Check-in) przez użytkownika nie zarejestrowanego w systemie PansaUTM, wszędzie tam, gdzie rejestracja nie jest wymagana prawem (np.: w przypadku braku przestrzeni aeronautycznych w klasie przestrzeni G) i potwierdzoną tożsamością za pomocą SMS.
- Możliwość oznaczenia miejsca lotów, tzw. rejestracja lotu (ang. Check-in) użytkownika zarejestrowanego w PansaUTM.
- Możliwość oznaczenia miejsca lotów i skojarzenia jej z wcześniej utworzoną w PansaUTM misją. *
Więcej informacji znajdziesz na: https://droneradar.eu/
Źródło: droneradar.pl
-
Wytyczne nr 7 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wytyczne nr 7 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 9 czerwca 2021 r. to dokument działający na terenie całego kraju doprecyzowujący wytyczne EASA odnośnie do zasad wykonywania lotów oraz konwersji świadectw. Nieznajomość prawa szkodzi, dlatego koniecznie zapoznaj się z prawem, które aktualnie obowiązuje.
W dniu 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane nowe Wytyczne nr 7 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie sposobów wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych w związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych.
Szczegółowe informacje znajdziesz w Dzienniku Urzędowym Prezesa ULC:
-
Scenariusze EASA przesunięte! Działamy dłużej na NSTS’ach.
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/1166 z dnia 15 lipca 2021 r.
Jest to rozporządzenie przesuwające datę wprowadzenia standardowych scenariuszy STS (poziomu europejskiego). Przesunięcie spowodowane jest tym, że koncerny produkujące drony nie zdążą ich dostosować do nowych przepisów względem pierwotnej daty (koniec 2021 roku). Obecnie działamy na narodowych scenariuszach (wszystkie NSTS są wypuszczone przez Urząd Lotnictwa Cywilnego).
Plik PDF:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R1166&from=PL
Czy wiesz jak skalibrować kompas w swoim dronie? Słyszałeś o aplikacji do oznaczania się w powietrzu ale nie wiesz gdzie jej szukać? Ten dział poświęcony jest podstawom użytkowania bezzałogowców. Nie popełniaj bezsensownych błędów, zamiast tego ucz się dobrych praktyk!
-
Pierwszy dron? Oto nasza propozycja!
Zastanawiacie się jaki dron na początek wybrać?
DJI MINI 2 to doskonały wybór na rozpoczęcie zabawy. Zaletą jego jest niska waga oraz niewielki rozmiar. Ten kompaktowy dron zapewni wam do 31 minut latania. Ponadto jest odporny na wiatr o sile 5 w skali Beauforta. Dzięki możliwości nagrywania w rozdzielczości 4K/30FPS oraz 3 – osiowej stabilizacji pozwala na stabilne nagrania z wysoką jakością obrazu. DJI MINI 2 to dron, który zapewni dużo zabawy z latania i utrwalania wspomnień.
-
Najważniejsze części drona – znasz je wszystkie?
Czołem piloci!
Czy potraficie wymienić wszystkie najważniejsze części waszego bezzałogowca
z zamkniętymi oczami? :D Mamy nadzieję, że nie będzie stanowić to dla Was problemu! Informacje te wchodzą w skład wiedzy teoretycznej wymaganej do uzyskania kompetencji pilota w kategorii otwartej i szczególnej.Przygotowaliśmy dla was krótką charakterystykę najważniejszych podzespołów, bez których wielowirnikowce nie byłyby w stanie wykonać poprawnego lotu. Dlaczego? Przeczytajcie, a odpowiedzi przyjdą same :P.
Rama drona
Jest to niejako szkielet drona, który ma do siebie (lub w sobie) zamontowane wszystkie elementy niezbędne naszemu bezzałogowcowi do wykonania lotu. Ważne, aby były one rozłożone równomiernie, co pozwoli na uzyskanie środka ciężkości w centralnej części konstrukcji. Taka konstrukcja cechować będzie się stabilnym lotem, przy jednostajnej pracy wszystkich silników.
Silniki
Bez nich nasz dron mógłby stać się co najwyżej szybowcem nurkującym w stronę kraksy.
Są one niezbędnym elementem, aby nasz dron wzbił się w powietrze. Symetrycznie rozłożone zapewniają siłę ciągu, która odpowiednio skierowana nadaje ruch postępowy dronowi.W zdecydowanej większości dronów stosowane są silniki bezszczotkowe zasilane przez prąd trójfazowy. Cechują się one lepszymi osiągami oraz niezawodnością w porównaniu z silnikami szczotkowymi.
Śmigła
Kształtem przypominają ostrze noża. Rany po kontakcie z nimi, podczas gdy pracują, również wyglądają podobnie do tych wykonanych nożem. Gdy są w ruchu, przecinają powietrze powodując różnicę ciśnień pomiędzy górną a dolną częścią wirników. Górna strona charakteryzują się niskim ciśnieniem w porównaniu do dolnej, co powoduje unoszenie się drona w powietrzu (siła nośna). Warto regularnie sprawdzać stan śmigieł przed lotem oraz po locie (w zimowe i chłodne dni może nastąpić oblodzenie końcówek śmigieł, co może mieć poważny wpływ na zachowanie się drona w powietrzu)
ESC (Electronic Speed Controller)
Jest to „mózg” naszego drona, który występuje pod postacią elektronicznej płytki kontrolnej, która zmienia prędkość obrotową silnika. To najbardziej zaawansowany podzespół multikoptera wyposażony w mnóstwo czujników, w tym żyroskop, akcelerometr, magnetometr czy barometr. Działa również jako hamulec dynamiczny. Jego błędne funkcjonowanie ma wpływ na zachowanie drona, problem ten często rozwiązuje kalibracja czujników w nim umieszczonych.
FC (Flight Control/Board)
Tablica lotów rejestruje miejsce startu na wypadek, gdyby zaistniała potrzeba powrotu drona do miejsca rozpoczęcia operacji bez kierowania nim. Jest to tak zwana funkcja „powrotu do domu" (RTH). Określa ona i oblicza wysokość drona w odniesieniu do ilości zużywanej przez niego energii.
Nadajnik radarowy
Jest to kanałowy nadajnik i komunikator, który przekazuje informacje do drona w zrozumiałym dla niego języku. Każdy kanał ma określoną częstotliwość zdolną do kierowania dronem w określonym ruchu. Aby dron mógł wykonać lot potrzebne mu jest co najmniej 4 kanałów.
Baterie, kable zasilania
Bateria, jak w wielu innych urządzeniach, tak i w dronach spełnia funkcję zasilania. Dostarcza energię do wszystkich układów elektronicznych poprzez kable zasilające. Najpopularniejszy rodzaj baterii to baterie litowe. Mogą one przechowywać większą ilość energii co przekłada się na dłuższy czas lotu. Baterie wrażliwe są na wysokie i niskie temperatury, uszkodzenia mechaniczne oraz ilość ich użyć. Warto sprawdzać po każdym locie czy nie są napęczniałe, taki wygląd baterii to znak, że bateria nie nadaje się do użycia.
Podwozie do lądowania
Jest to konstrukcja przeznaczona do bezpiecznego lądowania drona, często zawierająca się w jego ramie. Nie jest to jednak obowiązkowy element wyposażenia każdego bezzałogowca. Niektóre konstrukcje nie posiadają podwozia (przykładem tutaj są drony FPV), a w celu wylądowania nimi pilot musi równomiernie redukować prędkość silników do momentu kontaktu drona z podłożem. Istnieją dwa główne rodzaje podwozia. Jeden to stałe podwozie, a drugi to chowane podwozie.
-
Dronowanie zimową porą - O czym warto pamiętać?
Czy pilot drona powinien obawiać się zimy? Czy nasze drony myśląc o lataniu na zewnątrz chowają śmigła pod ciepłą kołderkę? Czy możemy latać poniżej zera stopni Celsjusza?
Na te i parę innych pytań odpowiemy Wam w niniejszym poście poświęconemu DRONOWANIU W ZIMOWE DNI.
Jak przygotować naszego drona na zimę?
Zacznijmy od baterii.
Baterie to jeden z bardziej wrażliwych podzespołów naszego bezzałogowca. Nie lubią być przeładowywane, zbytnio rozładowywane, obijane, rzucane i zaniedbywane. Baterie we współczesnych modelach bezzałogowców cechują się pewnego stopnia inteligencją. Jest to temat na osobny wpis, ale w skrócie możemy powiedzieć, że takie „inteligentne baterie” przy długim leżakowaniu potrafią się same rozładować do napięcia, w którym mogą spokojnie przeleżeć parę miesięcy.
Wracając jednak do zimna musimy zadbać o to, aby maksymalnie zredukować czas przebywania baterii na mrozie. Niestety wpływa on na długość naszego lotu. Pakiety, które już mają wylatane trochę godzin mogą znacznie szybciej tracić swoje napięcie niż nowe pakiety, a to już sprawia zagrożenie dla wykonywanej operacji. Pamiętajmy, aby nasze baterie trzymać w temperaturze powyżej 0 stopni Celsjusza i wyciągać je jak najbliżej planowanego startu naszego drona.
A co z moim dronem?
Zupełnie odwrotną praktyką jest przygotowanie naszego drona do lotu. Warto, aby nasz bezzałogowiec postał chwilę na zewnątrz. Wszystko to w celu wyrównania się temperatury soczewki i powietrza. Rozwiąże to problem zaparowanego szkiełka soczewki i pozwoli na realizację misji bez przeszkód. Jeśli chodzi o korpus drona i inne części to temperatura niewiele poniżej zera nie powinna mieć żadnego wpływu na konstrukcję naszego drona. Mowa tu o dronach komercyjnych (np. mavic air 2, Phantom 4, mavic mini 2 itp.). Oczywiście radzimy zapoznać się na początku z instrukcją dołączoną do naszego bezzałogowca, ponieważ w razie awarii producent może nam nie uznać reklamacji. Jednakże z doświadczenia wiemy, że po dobrym przygotowaniu loty niewiele poniżej zera stopni mogą być bez problemu realizowane.
Drony specjalistyczne (np. seria DJI matrice, seria Yuneec H520) swoją konstrukcją przystosowane są do działań poniżej zera stopni Celsjusza. Potwierdzają to informacje zawarte w ich instrukcji użytkowania, co nie zwalnia z serwisu gwarancyjnego.
Co nowego piszczy w branży dronowej ? Premiery, pokazy, testy. Ten dział poświęcony jest nowinkom z branży BSP. Bądź z nami na bieżąco!
-
DJI AIR 2S - „S” – znaczy zmiany!
Czy wiedzieliście, że 15 kwietnia odbyła się premiera DJI AIR 2S? Nie ma wątpliwości, że to godny następca MAVIC AIR 2.
Czym się różni od jego poprzednika?
Posiada 1 - calową matryce oraz możliwość nagrywania wideo w rozdzielczości 5,4K/30p. Ponadto system transmisji O3 zapewnia transmisje w 1080p na odległość 8km. Zastosowano w nim 4 - kierunkowy system wykrywania przeszkód: góra, dół, przód, tył. Podczas gdy MAVIC AIR 2 ma ½ calową matryce oraz 3 -kierunkowy system wykrywania przeszkód: przód, dół i tył.
Co się jeszcze zmieniło?
Poziom bezpieczeństwa lotu dronów, dzięki technologii ADS-B. Jest to system ostrzegawczy, który wykrywa samoloty i helikoptery w pobliżu. Dodatkowo wyróżnia go nowa funkcja MasterShots. Umożliwia ona automatyczne nagrywanie i edytowanie materiału. Warto wspomnieć, że to dron z średniej półki (ok. 5000zł).
-
Wyścig technologicznych nowinek - Czy to nowy leader?
Nowością i innowacją ze stajni DJI jest Mavic 3 Cine. Dron ten jest najbardziej zaawansowanym oraz naszpicowanym technologią dronem zarówno dla średnio-zaawansowanych oraz profesjonalnych pilotów (warto tu wspomnieć też o amatorach z grubym portfelem :D)
Jakie elementy znajdziemy w Mavic 3 Cine?
- Mimo swoich małych rozmiarów posiada kamerę Hasselblad z matrycą CMOS 4/3, dzięki której uzyskamy niezwykle spektakularne efekty wizualne.
- Według producenta maszyna potrafi na jednej baterii utrzymywać się w powietrzu przez 46 minut, co stawia go w czołówce dronów o takich wymiarach.
- Kamera pozwala na nagrywanie filmów w jakości 5.1K lub 4K 120 FPS. Dzięki temu można uchwycić każdy, nawet najmniejszy szczegół oraz sprawić, że ujęcia będą niesamowicie płynne i przyjemne dla oka.
- Druga kamera Mavica 3 posiada teleobiektyw z przesłoną f/4.4 i niesamowity 28-krotny zoom hybrydowy.
- Producent deklaruje, że zasięg drona sięga nawet do 30km. Dron potrafi sam zadbać o swoje bezpieczeństwo podczas lotu, dzięki wbudowanym czujnikom wizyjnym oraz ulepszonemu systemowi APAS piątej generacji. Dron bardzo precyzyjnie wykrywa przeszkody i skutecznie je omija.
- Dzięki funkcji Trimmed Download lub Wi-Fi 6 Quick Transfer mamy możliwość błyskawicznego wysłania materiałów.
- Nowa funkcja RTH pozwala na automatyczne określenie i zaplanowanie optymalnej trasy powrotu do domu.
- Poprawiono procedurę Active Track (śledzenie obiektów), która działa bardziej precyzyjnie, dzięki czemu dron omija przeszkody podążając za obiektem.
- Drona wspiera 10-bitowy zapis D-Log, kodek H.265 i w przypadku nagrywania 4K oferuje panoramiczny format DCI (17:9). Ten model posiada czułość w zakresie ISO 100-6400 zarówno w przypadku filmu i fotografii. Sprzęt oferuje zapis ProRes 422 HQ z bitratem sięgającym 3700 Mb/s.
- Ta wersja tego drona posiada wbudowany dysk o pojemności 1 Tb oraz nowy kabel Lightspeed Data Cable, który pozwoli na transfer danych do komputera z prędkością dochodzącą do 10 Gb/s.
- Dron w trybie sport porusza się w maksymalną prędkością 75 km/h. Wersja Cine waży niecałe 900 gramów. Funkcja Waypoints 3.0 pozwala wyznaczyć trasę lotu, a 100Mp Pano umożliwi wykonywanie bardzo szczegółowej panoramy.
- Dron pozwala na transmisje obrazu na żywo, w rozdzielczości 1080p 60 FPS na odległość nawet 8 km.
- Ceny drona kształtują się od 10 000 zł do 23 000 zł w zależności od wersji i wyposażenia
Powoli zbliżamy się do całkowitej automatyzacji latania dronem. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom wprowadzonym w DJI Mavic 3 każdy może nakręcić niesamowite ujęcia bez większych umiejętności i znajomości tematu dronów.
Jak widzicie rozstrzał cenowy jest dosyć spory. Górna cena drona to całkiem sensowne auto, które może zadowolić całą rodzinę. Tak więc mężowie i mężatki… zacznijcie oswajać swoich partnerów zaczynając od ceny :D. Życzymy powodzenia!
Drony jak każde inne urządzenie elektroniczne mogą ulec awarii. W tym dziale prezentujemy najczęstsze usterki oraz metody jak sobie z nimi radzić. Poznając swojego drona od podszewki zwiększasz świadomość oraz bezpieczeństwo wykonywanych operacji!
-
Najczęstsze usterki w pigułce
Skrzydła i śmigła w dronach
Śmigła są najważniejszą i jednocześnie najbardziej wrażliwą częścią podlegającą uszkodzeniom w dronie. Mogą ulec szybkiej awarii, jeżeli detektor ruchu nie działa prawidłowo lub dron nie zdąży zahamować zbyt dużego rozpędzenia. Istnieje także możliwość wyrobienia gwintu przy mocowaniu śmigieł, co powoduje niestabilny lot i niebezpieczeństwo sprzętu. W nowszych dronach śmigła są bardzo elastyczne, co zmniejsza ryzyko uszkodzeń. Bardzo często do zakupu BSP dołączane są dodatkowe śmigła, które można także samodzielnie dokupić. Aby zapobiec destrukcji śmigieł warto dokupić specjalne osłony.
Niewłaściwe poruszanie się drona
Powodów takiej usterki może być kilka. Głównymi z nich mogą być:
- awaria jednego silnika,
- nieprawidłowy montaż śmigła,
- złe wyważenie ciężaru drona lub cały sprzęt wymaga ponownej kalibracji.
- błąd żyroskopu wynikający z uderzenia lub upadku drona
Jeżeli wykluczymy wszystkie te czynniki to najlepiej się udać po fachową pomoc w serwisie zdalnym lub stacjonarnym.
Szybkie rozładowanie baterii w dronach
W najnowszych modelach dronów zdarza się to stosunkowo rzadko, jednak nadal może się to pojawić wskutek nieprawidłowego użytkowania, zbyt długiej pracy bezosobowego statku lub ekspozycji na złe warunki atmosferyczne. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia usterek baterii sprzęt należy przechowywać w suchym i bezpiecznym miejscu bez narażania go na działanie zbyt niskich lub zbyt wysokich temperatur.
Uszkodzony gimbal w dronie
Gimbal jest jedną z głównych części drona, na której zamontowana jest kamera. Pełni funkcję amortyzującą i usztywniającą całą konstrukcję. Wszelkie usterki tego elementu mogą utrudnić, a nawet uniemożliwić nagrywanie obrazu. W wielu modelach dronów jest to część bardzo delikatna i łatwo jest ją uszkodzić mechanicznie. Ważne jest zabezpieczenie tego elementu podczas transportu i należy na niego uważać podczas użytkowania.
Po opanowaniu podstawowych informacji oraz umiejętności pilotażowych czas podnieść poprzeczkę! Loty w trybie ATTI, dobór odpowiednich ustawień kamery przed wykonaniem ujęcia czy stworzenie swojego pierwszego hyperlapse - w tym dziale dowiesz się między innymi o tym i wielu innych przydatnych umiejętnościach.
-
Nieznajomość przepisów szkodzi - latanie w górach
Niebo jest już dostępne praktycznie dla każdego, zupełnie inaczej było jeszcze w niedalekiej przeszłości. Wystarczy, że cofniemy się o 20 lat… komu było dane latać samolotem? Czy było to łatwo dostępne? Przypomnijcie sobie!
Dziś urządzenie do „zdobywania nieba” można zamieścić w kieszeni, z racji tego powiedzenie Sky is the limit nabrało nowego znaczenia.
Nowoczesne drony są coraz łatwiejsze w obsłudze a jednocześnie technologia w nich zamieszczona przyprawia o zawrót głowy. Współcześnie niemal każdy może wzbić się w powietrze i nagrać ciekawe ujęcia. Zanim jednak wzbijesz się w powietrze, warto dowiedzieć się jak zrobić to legalnie i przede wszystkim bezpiecznie.
Latając dronem bez znajomości przepisów możesz zaszkodzić nie tylko sobie, ale również narazić innych na niebezpieczeństwo. W Polsce nad bezpieczeństwem w powietrzu czuwa Urząd Lotnictwa Cywilnego w korelacji z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Na ich stronie można znaleźć wszystkie przepisy i zasady wykonywania lotów. Według ULC każdy lot drona wyposażonego w urządzenie rejestrujące dane musi zostać zarejestrowany. Proces jest prosty, należy założyć konto na stronie https://drony.ulc.gov.pl/, następnie zostaje nam nadany numer operatora, który umieszczamy na dronie.
W przypadku posiadania drona o masie mniejszej niż 250g (oraz nieposiadającego urządzenia do zbierania danych) nie musimy robić nic więcej. Cięższe drony wymagają szkolenia i zdania egzaminu. Dla własnego i innych bezpieczeństwa warto odbyć kurs latania dronem w wyspecjalizowanym ośrodku, nawet jeżeli planujemy latanie dronem typowo amatorsko.
Do obszarów, w których trzeba mieć specjalne zezwolenie należą parki narodowe. Oznacza to, że latanie dronem w tak ciekawych miejscach wymaga pozwolenia. Warto przestrzegać obowiązujących zasad ze względu na wysokie kary. Ograniczenia obowiązujące na terenie parków narodowych, mają na celu ochronę przyrody. Dźwięk drona może odstraszyć i niepotrzebnie stresować zwierzęta w nim mieszkające.
W górach coraz częściej można spotkać drony. Dla pilota najważniejsza zasada to:
120 m od najbliższego punktu na ziemi
Na płaskim terenie sprawa jest dosyć prosta. Sytuacja robi się trudniejsza, gdy grunt szybko się wznosi lub opada. Przykładowo startując ze zbocza stromej góry i latając w poziomie 150 m możemy być dużo wyżej niż bezpieczne 120m. Lecąc nad zboczem góry w kierunku szczytu możemy wznieść się nawet na 200m od punktu startu, a od najbliższego punktu na ziemi będzie mniej niż 120m.
BSP posiadają często funkcję „return to home – powrót do domu”, która w przypadku utraty kontaktu z kontrolerem powraca bezpiecznie w miejsce startu. I znów sprawa jest prosta na równym terenie. W przypadku gór istnieje problem ustawionej wysokości powrotu do domu, przez co dron może wlecieć w ścianę. Dlatego w takich miejscach ważne jest dobre planowanie. Należy w zależności od warunków, ustawić właściwą wysokość „powrotu do domu”. Warto na start wybrać miejsce, gdzie dron może wylądować bez naszego udziału, w miejscu bez nierówności terenu, gałęzi czy kamieni.
W tym dziale znajdziesz kompilacie ciekawych filmików, przydatne aplikacje fakultatywne, nieszablonowe rozwiązania oraz niecodzienne wykorzystania dronów!
-
Flightradar24 – coś dla fanów lotnictwa
Serwis internetowy, dzięki któremu zobaczymy lokalizację statków powietrznych na mapie w czasie rzeczywistym.
Flightradar24 pokazuje trasy lotów, miejsce startu i lądowania, numer lotu, typ statku powietrznego, pozycje, wysokość, kierunek lotu i prędkość. Wszystkie te dane naniesione są na mapy Google. Istnieje także opcja zobaczenia lotów z przeszłości w przyśpieszonym tempie. Po kliknięciu na lotnisko można zobaczyć także listę przylotów.
Dane pobierane są z wielu źródeł. Aplikacja (zwykle) bazuje (głównie) na odbiornikach typu ADS-B obsługiwanych przez wolontariuszy. Ikony samolotów pochodzą z FR24, ale zdjęcia konkretnych egzemplarzy samolotu są pobierane z serwisu JetPhotos.com w oparciu o numer rejestracyjny.
Flightradar24 został założony w 2006 jako hobbystyczne przedsięwzięcie Szweda polskiego pochodzenia Mikaela Robertssona, który wraz z CEO Fredrikiem Lindahlem tworzą firmę Svenska Resenätverket AB.
Serwis jest dostępny poprzez stronę internetową oraz poprzez aplikację dostępną na urządzenia mobilne.
Zajrzyj koniecznie!
-
UBEZPIECZENIE- DJI CARE REFRESH
Oprócz standardowej gwarancji producent oferuje usługę DJI Care Refresh. DJI Care Refresh to dodatkowe ubezpieczenie, które obejmuje m.in. zalanie, kolizje, awarie sygnału, upadek oraz niektóre szkody wywołane z winy operatora. Posiadacze DJI Mini 2 oraz Mavic Air 2 w ramach tego ubezpieczenia mogą wykupić usługę Flyaway Coverage. Flyaway Coverage uwzględnia większość wypadków w powietrzu.
Jakie są opcje/plany DJI Care Refresh?
- Plan roczny umożliwia dwie odpłatne wymiany, w tym jedną skorzystania z usługi Flyaway Coverage
- Plan 2-letni umożliwia trzy odpłatne wymiany, w tym dwie skorzystania z usługi Flyaway Coverage
- DJI Care Refresh + umożliwia jedną odpłatną wymianę bądź jedną możliwość skorzystania z usług Flyaway Coverage w drugim roku ważności
Jakie są plusy posiadania DJI Care Refresh?
Osoby posiadające ją są traktowani priorytetowo. Ale by skorzystać z wymiany należy zwrócić uszkodzony sprzęt.
A jaka jest cena?
Cena jest zależna od planu, modelu drona oraz produktów DJI. Ubezpieczenie dla DJI Mini 2 (1 rok) to 229 zł. Natomiast dla DJI FPV(1 rok) to 919 zł. Można ubezpieczyć także kamerę DJI POCKET 2 (1rok) za 129 zł.
Gdzie można kupić DJI Care Refresh?
Na oficjalnej stronie DJI oraz w innych sklepach,w których jest dostępne można kupić ubezpieczenie.
-
Dodatki do dronów
Czy wiecie, że możecie swojego drona wyposażyć w dodatkowe akcesoria? Chcemy parę z nich wam przybliżyć 😊
Mata do lądowania
Trawa, piach, kurz mogą nie tylko zanieczyścić obiektyw waszego drona, ale także zmniejszyć żywotność niektórych części. Mata to doskonały dodatek by temu zapobiec. Zapewnia bezpieczny start oraz bezpieczne lądowanie na nierównym terenie.
Nóżki/podwozia do dronów
Nóżki umożliwiają bezpieczny start i lądowanie przy np. wysokiej trawie. Sprawiają, że dron się podnosi. Ponadto amortyzują jego lądowanie.
System moduł zrzutu ładunku
Bezprzewodowy system, który pozwala na przemieszczenie dronem ładunku i jego zrzutu za pomocą pilota. Maksymalny ładunek wynosi 100g. Warto wspomnieć, że kosztuje ok. 180 zł.